Ordningsregler för BRF Husbåten

Som medlem i Brf Husbåten finns en skyldighet att vårda fastigheten och respektera omgivande grannar. Medlemmar ska rätta sig efter lämnade föreskrifter från styrelse och vicevärd och i övrigt agera och meddela styrelse eller vicevärd vid skada eller olycka på fastigheten. Om medlem – eller någon för vilken medlem enligt stadgarna har ansvar för – vållar skada genom överträdelse av dessa ordningsregler eller på annat sätt orsakar skada för föreningen, ansvarar medlem för denna skada.

Medlem är skyldig att:

Allmän aktsamhet
1. vara aktsam om och väl vårda föreningens egendom.
2. endast använda lägenheten och husets gemensamma utrymmen för avsedda ändamål.
3. agera hänsynsfyllt mot grannar med avseende på ljud, buller, vibrationer eller annat som kan uppfattas som störande. Mellan 22:00 och 08:00 ska extra hänsyn tas gällande ljud, buller, vibrationer eller annat som kan verka störande för omgivande grannar. Vid fest, renovering eller annan verksamhet som kan verka störande för omgivande grannar ska detta anslås i trappuppgångens entré i förväg.
4. inte lämna ytterdörrar eller dörrar till källare och vind olåsta eller öppnade. Ej heller lämna balkongdörrar och vindsluckor/-fönster öppna.
5. inte lämna ut portkod till obehörig och snarast anmäla ev. förlust av portnycklar eller kännedom om obehöriga i huset till vicevärden.

Fastigheten
6. inhämta styrelsens eller föreningens godkännande innan sådana ändringsarbeten företas i lägenheten som i något avseende förändrar byggnadsstommen, t ex borttagande eller flyttning av väggar, värmeelement, vattenledningsanordningar. Sådana arbeten skall efter färdigställande anmälas till styrelsen för besiktning. Endast rena underhålls- och renoveringsarbeten, såsom målning, tapetsering etc. får företas utan tillstånd och efterföljande besiktning.
7. stadigvarande namnskylt på lägenhetsdörr följer husets sed.
8. omedelbart underrätta styrelsen eller vice värden när det inträffar någon skada eller ett stopp i avloppsledningar eller om vattenläckage observeras.
9. iaktta sparsamhet med såväl varmt som kallt vatten och ansvarar för att kranar och wc inte står och läcker.

10. inte lämna dörrar eller fönster i lägenheten öppna under vintertid så att skada orsakas på vatten- eller värmeledningar.
11. rätta sig efter bestämmelserna om kontroll av ohyra. Vid upptäckt av ohyra ska detta omedelbart anmälas till vice värden eller styrelsen och åtgärdas så snabbt som möjligt av bekämpningsföretag.
12. noggrant följa de föreskrifter som lämnats om anslutning till centralantenn. Utomhusantenn eller parabolantenn få inte sättas upp på fastigheten eller balkonger.
13. skydda hissen mot onödigt slitage vid t ex flytt eller transport av byggmaterial vid renovering.

Gemensamma utrymmen
14. inte piska eller skaka mattor, sängkläder och dylikt genom fönster eller från balkong utan endast på gården dagtid kl 08.00-20.00.
15. efter att ha använt tvättstuga, mangelrum, torkrum och duschrum väl rengöra golv, maskiner och annan utrustning. Dessa rum får användas alla dagar kl 08.00-22.00.
16. inte ställa cyklar, mopeder, barnvagnar etc. i portar, entréer eller trapphusutrymmen, källar- eller vindsgångar och inte belamra allmänna utrymmen med personliga tillhörigheter.
17. underlätta trappstädning genom att inte lägga torkmatta eller andra saker utanför lägenheten. Rökning och andra starka dofter som kan irritera personer är inte tillåtna i trapphus eller hiss.
18. endast lägga hushållsavfall i sopinkastet. Hushållsavfallet ska vara inslaget i påse och inga sopor, kartonger eller liknande får ställas utanför sophusen.
19. inte mata fåglar eller andra djur inom gemensamma utrymmen på grund av att detta locka till sig råttor och andra skadedjur.
20. iaktta aktsamhet vid grillning på gården och inte ställa grillen för nära husväggen eller något annat brännbart. Efter nyttjande av gemensamma uteplatser ska dessa städa. Tänk på att högljudda samtal på gården kan störa dina grannar.
21. Djur ska hållas kopplade eller i bur inom gemensamma utrymmen.

Balkonger
22. inte använda balkonger för:
a) permanent förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering.
b) skakning av mattor, sängkläder mm.
c) grillning eller annan matlagning som kan verka störande för omgivande grannar.
d) mata fåglar.

23. placera blomlådor innanför balkongräcket. Ingenting får hänga på utsidan av balkongen. Se till att balkongdörrar är ordentligt stängd för att undvika att vatten tränger in vid kraftig nederbörd och/eller snösmältning.

Dessa ordningsregler är antagna vid extra stämman 2010-06-16 och vid årsstämman 2011-04-28.

Brf Husbåten