Historia

Inflyttning i fastigheten Båten 3 och 4 skedde sommaren 1921. Föreningsbildning hade skett hösten innan. Namnet var Bostadsföreningen Fleminggatan 30 & 32 upa. Det var huvudsakligen statstjänstemän, som samlats för att organisera ett boende i egen fastighet. Initiativtagare var en civilingenjör A Norman. Byggmästare var ingenjör Ohde och bygget subventionerades av Stockholms stad. Först 1996 omvandlades föreningen från bostadsförening till bostadsrättsförening och tog sig namnet Husbåten.

Medlemmarna fick från början vissa möjligheter att påverka lägenheternas utformning, t ex öppna spisar och placering av icke bärande väggar. Den allmänna standarden var för tiden relativt hög. Centralvärme fanns från början, men inte varmvatten. I källaren fanns två koks- eller vedeldade pannor. Gas till köksspisar och varmvattenberedare hämtades ur stadens ledning i gatan. Elektriciteten var 110 volt likström och det vanliga var en ljuspunkt i taket och ett vägguttag per rum. För att bevara maten var skafferierna utrustade med islådor. Tvättstuga fanns i källaren i såväl nr 30 som 32. Förutom grytor fanns stora sköljbassänger. Torkvindar fanns för båda trappuppgångarna.

Föreningen höll sig med portvakt med bostad i en minimal 1:a.

En olycka drabbade fastigheten den 6 februari 1922 i det en skenande skjuts från Kungl Svea Ingenjörkår, pontonjärerna, skadade fasaden. Skadestånd krävdes.

År 1926 anskaffades den första tvättmaskinen och en varmmangel. Den nuvarande stenplattemangeln uppsattes 10 år senare, då man även satte in en ny tvättmaskin och en centrifug.

I mars 1934 beslutades att man skulle installera en varmvattenanläggning så att de enskilda varmvattenberedarna kunde monteras ned.

Gården renoverades 1937. Planen jämnades. Kalla vintrar spolades skridskobana och på våren spelades kula och hoppades rep, m m. Marken var då täckt med ett finare grus än det nuvarande. Barnantalet var betydligt större än i våra dagar - ett tjugotal i olika åldrar.

Orosmolnen hopades ute i Europa. I september 1938 genomfördes en mörkläggningsövning. Lägenheternas fönster täcktes av de boende med enklast möjliga medel. Först sommaren 1940 anskaffades masonitskivor till samtliga fönster. Det kostade totalt 1.100 kronor.

Det krig, som bröt ut i Europa den 1 september 1939, kom att påverka vårt liv i huset på flera sätt. Man planerade den hösten att förstärka centraluppvärmningen med extra radiatorer i tamburerna. Det genomfördes först 1942. I december meddelade Stockholms gasverk att leveranserna av koks skulle minskas. Temperaturen inomhus borde sänkas till 16-18 grader och varmvattenförbrukningen dras ner. Varmvatten distribuerades bara fredagar och lördagar. - Staden tog 30:ans källare i anspråk för inrättande av allmänt skyddsrum. Själva blev vi ålagda att inrätta ett för eget behov i nr 32. Hemskyddspersonal togs ut och övades.

Vid årsstämman 1947 beslutades att införa oljeeldning, varvid växelström måste dras in i pannrummet. För säkerhets skull skulle även ved kunna nyttjas. Växelström i alla lägenheter fick vi först 1967. Trefas drogs fram i huset år 1998. Fastigheten anslöts till stadens fjärrvärmenät 1979.

Vår fasad fick en ansiktslyftning 1954, då man använde sig av terracitputs. Kostnaden blev då oerhörda 17.000 kronor. Att det lönade sig förstår vi nu.

Till de mera ovanliga inslagen i vår "historia" hör att vi haft ett antal fjällämlar boende på vinden. Det var naturfilmaren m m Stig Wesslén, som vintern 1963-1964 fick inhysa dessa på 32:ans vind. Wesslén var mycket känd för sina fina filmer.

En ännu mera känd person, Sveriges första kvinnliga läkare Karolina Widerström, bodde i flera decennier högst upp i nr 30. Efter hennes bortgång överläts lägenheten till Solbackastiftelsen/Kvinnliga Akademikers Förening.

På senare år har vi renoverat fasaden, ett arbete som utfördes 2003-2004, dessutom har trapphusen målats om i tidsenlig stil 2007. Tvättstugan har fräschats upp 2009 inklusive nya maskiner. År 2013 installerades ett bredbandsnät i huset med uttag i samtliga lägenheter. 2014-2015 blev samtliga fönster renoverade. Vad gäller senare års renoveringar hänvisar vi till underhållsplan (se Fastigheten --> Underhållsplan).